0528 - 725602
Telefoondiensten en meer

Neem contact op met Drentse Diepte

  • Acquisitie Training
  • Telefonische Acquisitie
  • Telefoondienst voor u
neem contact op
Laatste blog berichten

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld u aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang tips en informatie over acquisitie voor uw onderneming.
*
« terug naar overzicht | geplaatst op dinsdag 25 juli 2017

Koude Acquisitie

Hoe doe je dat?

Wat zou het voor je betekenen wanneer het werven van nieuwe klanten gemakkelijk gaat?

Koude acquisitie, vele ondernemers hebben er een “broertje aan dood”.
Ze besteden het uit aan derden. Of ze stellen het uit totdat het echt moet, omdat ze nieuwe klanten nodig hebben. Met onderstaande tips kom je als ondernemer een heel eind verder.

Tip 1: Luisteren is belangrijker dan praten
Je verhaal doen en je product of dienstverlening proberen te verkopen met klamme handen en een stuk onzekerheid? Dat gaat zeker niet werken. Gooi het eens over een andere boeg. Toon échte interesse in de persoon die je voor je hebt. Bereid je voor op wie je voor je hebt, wat zijn de bezigheden of hobby’s van deze persoon of prospect? Luister oprecht naar het verhaal van de prospect. Zo win je vertrouwen van de prospect en tegelijkertijd groeit jouw zelfvertrouwen. Je bouwt zo aan een relatie met deze prospect in plaats van, een misschien eenmalige, verkoop.

Tip 2: Propositie
Het stuk wat ondernemers overslaan en vaak onderschatten is het stuk vóór de acquisitie, n.l. de propositie. Wanneer je propositie niet is afgestemd op jouw prospect, gaat het niet tot een verkoop komen. Heeft jouw prospect ook daadwerkelijk nodig wat jij hem te bieden hebt?

Tip 3: Blijf jezelf
Wanneer je bijvoorbeeld tijdens een telefoongesprek gespannen bent of je anders voordoet, horen mensen dat en komt je boodschap niet meer over zoals je dat bedoelde. Men reageert op de “lading” in plaats van op de woorden.  Voorbeeld hiervan zijn de commerciële call centers vaak van energiebedrijven die met “zo’n toontje” bellen. Je kent ze vast wel.

Tip 4: Interessant genoeg?
Je openingszin moet verrassend en helder zijn, zodat mensen de behoefte hebben om te blijven luisteren. Daarna gunnen ze je tijd om je verhaal verder te doen. Dit geldt voor telefonische en face-to-face acquisitie.

Tip 5: Stel vragen en luister oprecht
Wanneer je vragen stelt en oprecht naar het antwoord luistert (in plaats van alweer bezig te zijn met de volgende vraag), krijg je veel meer informatie dan je denkt. Het gesprek loopt soepeler als de ander ook gehoord wordt, zijn verhaal mag doen en er écht naar hem wordt geluisterd.

Tip 6: Doel
Het doel van het gesprek kan zijn een afspraak maken, wanneer je telefonische acquisitie doet. Houdt dit doel voor ogen en probeer niet te verkopen. De USP’s kun je merendeels bewaren voor de afspraak.

Tip 6: Afsluiting
Zorg voor een positieve afsluiting, zeker ook wanneer er geen afspraak is gemaakt of er nu geen vervolg komt. Je weet immers nooit wanneer je weer in contact komt met elkaar.

Je kunt voor jezelf doelen of targets stellen voor je acquisitie. Maak er een sport van om deze ook te halen en stel het niet langer uit. Begin vandaag nog.
Natuurlijk kun je voor meer ondersteuning altijd een Propositie & Acquisitietraining boeken bij Drentse Diepte. Trainingen op maat, individueel of voor groepen. Alles is mogelijk.
Vraag naar de voorwaarden.