0528 - 725602
Telefoondiensten en meer

Neem contact op met Drentse Diepte

  • Acquisitie Training
  • Telefonische Acquisitie
  • Telefoondienst voor u
neem contact op
Laatste blog berichten

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld u aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang tips en informatie over acquisitie voor uw onderneming.
*

BLOGS

Waardevolle ontmoetingWaardevolle ontmoeting

Waardevol

Opdracht?

Toen zij naar mij toekwam, vroeg zij: “kun je meedenken met mij?”
Kan het nog vager, dacht ik, maar het gevoel tussen ons was goed en ik was geïnteresseerd.
Wat wordt er precies van mij verwacht? Kan ik hier mijn organisatietalent en netwerk inzetten?
Diverse gesprekken later bleek dat ik de juiste persoon op het juiste moment was. Dit overkomt me af en toe. Ik loop daar naar binnen, waar ik net op dat moment nodig ben.
Een van mijn mantra’s is: “toeval bestaat niet”.

Mogelijkheden?
Een vervallen pand met veel mogelijkheden is als een blanco canvas. Wanneer je dan samen met een ervaren schilder de beste verf mag kopen is dat geen werk, maar een geweldige kans, een cadeau.
We gaan samen op weg om een prachtig eindresultaat te bereiken. Beide hebben we nog geen idee waar dit toe leidt.

Samen op reis
“Go with the flow, zoals mijn dolfijnenvrienden dat doen”, zeg ik dan. Dat hebben we gedaan. En wat hebben we veel geleerd onderweg van de tijd die we samen doorbrachten; van elkaar, van de reis.
Ik heb foto’s gemaakt, zodat ook anderen konden zien wat wij zagen. Zo intensief samenwerken schept een vertrouwensband, die gaandeweg alleen maar sterker wordt.

Vooruitgang
Het pand bloeit op onder onze handen. Nieuwe mensen komen om het te gebruiken. De activiteiten, die ik organiseer, trekken veel publiek. Zodoende wordt het pand op de kaart gezet. Zelfs de burgemeester vind ik bereid om het pand officieel te openen. Dan staan we ook in de plaatselijke krant. We glimmen van trots.

Samenwerking
Wat hebben we hard gewerkt het afgelopen jaar. En wat is er ontzettend veel bereikt. Zo zie je maar weer, twee weten inderdaad meer dan één. Samen kom je tot mooiere beslissingen.

Waardevol
Voor het eerst in lange tijd, voelde ik me gehoord. Ik werd voor een volwaardige gesprekspartner aangezien. Mijn inbreng werd gewaardeerd. Wat was dat een warm bad na eerdere teleurstellingen.

Klaar en dan?
Het pand was opgeknapt. De nieuwe bewoners hadden inmiddels hun draai gevonden.
Behalve wat “huishoudelijke” taken, was er voor mij niet zoveel meer te doen.
Ik werd onrustig, wilde meer en voelde dat het tijd werd om verder te gaan.
De, door mij ingewerkte, assistente kan het wel overnemen.

Ontwikkeling
Deze ervaring heeft mij verrijkt, op een manier die ik niet voor mogelijk had gehouden, voordat ik aan deze klus begon. Ik heb veel geleerd, vooral over mijzelf. Wat een prachtige ontdekkingsreis waren deze afgelopen jaren.

Nogmaals?
Daarna heb ik de opgedane ervaring nogmaals in praktijk kunnen brengen. Deze keer zou ik betere zakelijke afspraken maken.
De eerste keer stond ik als een kind in een snoepwinkel. Ik was tevreden met het kijken naar de gouden slingers en kreeg een grote lolly.
Deze keer houd ik het hoofd koel en vraag ik een passende beloning voor al mijn inspanningen.

Wil je eens sparren over jouw onderneming? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.

http://www.drentsediepte.nl/contact

#KoudeAcquisitie#KoudeAcquisitie

Koude Acquisitie, hoe doe je dat?

Wat zou het voor je betekenen wanneer het werven van nieuwe klanten gemakkelijk gaat?

Koude acquisitie, vele ondernemers hebben er een “broertje aan dood”.
Ze besteden het uit aan derden. Of ze stellen het uit totdat het echt moet, omdat ze nieuwe klanten nodig hebben. Met onderstaande tips kom je als ondernemer een heel eind verder.

Tip 1: Luisteren is belangrijker dan praten
Je verhaal doen en je product of dienstverlening proberen te verkopen met klamme handen en een stuk onzekerheid? Dat gaat zeker niet werken. Gooi het eens over een andere boeg. Toon échte interesse in de persoon die je voor je hebt. Bereid je voor op wie je voor je hebt, wat zijn de bezigheden of hobby’s van deze persoon of prospect? Luister oprecht naar het verhaal van de prospect. Zo win je vertrouwen van de prospect en tegelijkertijd groeit jouw zelfvertrouwen. Je bouwt zo aan een relatie met deze prospect in plaats van, een misschien eenmalige, verkoop.

Tip 2: Propositie
Het stuk wat ondernemers overslaan en vaak onderschatten is het stuk vóór de acquisitie, n.l. de propositie. Wanneer je propositie niet is afgestemd op jouw prospect, gaat het niet tot een verkoop komen. Heeft jouw prospect ook daadwerkelijk nodig wat jij hem te bieden hebt?

Tip 3: Blijf jezelf
Wanneer je bijvoorbeeld tijdens een telefoongesprek gespannen bent of je anders voordoet, horen mensen dat en komt je boodschap niet meer over zoals je dat bedoelde. Men reageert op de “lading” in plaats van op de woorden.  Voorbeeld hiervan zijn de commerciële call centers vaak van energiebedrijven die met “zo’n toontje” bellen. Je kent ze vast wel.

Tip 4: Interessant genoeg?
Je openingszin moet verrassend en helder zijn, zodat mensen de behoefte hebben om te blijven luisteren. Daarna gunnen ze je tijd om je verhaal verder te doen. Dit geldt voor telefonische en face-to-face acquisitie.

Tip 5: Stel vragen en luister oprecht
Wanneer je vragen stelt en oprecht naar het antwoord luistert (in plaats van alweer bezig te zijn met de volgende vraag), krijg je veel meer informatie dan je denkt. Het gesprek loopt soepeler als de ander ook gehoord wordt, zijn verhaal mag doen en er écht naar hem wordt geluisterd.

Tip 6: Doel
Het doel van het gesprek kan zijn een afspraak maken, wanneer je telefonische acquisitie doet. Houdt dit doel voor ogen en probeer niet te verkopen. De USP’s kun je merendeels bewaren voor de afspraak.

Tip 6: Afsluiting
Zorg voor een positieve afsluiting, zeker ook wanneer er geen afspraak is gemaakt of er nu geen vervolg komt. Je weet immers nooit wanneer je weer in contact komt met elkaar.

Je kunt voor jezelf doelen of targets stellen voor je acquisitie. Maak er een sport van om deze ook te halen en stel het niet langer uit. Begin vandaag nog.
Natuurlijk kun je voor meer ondersteuning altijd een Propositie & Acquisitietraining boeken bij Drentse Diepte. Trainingen op maat, individueel of voor groepen. Alles is mogelijk.
Vraag naar de voorwaarden.

2017 Goed starten?2017 Goed starten?

2017 goed starten, neem vaker vrij!!

De grootste les die ik afgelopen jaar heb geleerd. Neem vrij! Wil jij 2017 goed starten? Plan dan nu alvast 12 verplicht vrije dagen in. Voor elke maand één. Ongeacht wát er gebeurt, die dag ben jij écht niet bereikbaar. Niet voor jouw klanten, leveranciers, zakelijke relaties et cetera. Een risico van zelfstandig ondernemerschap is vergeten om voor jezelf te zorgen, erg jammer natuurlijk. Werknemers die in loondienst zijn, nemen regelmatig tussendoor een dag vrij. Deze luxe mag jij jezelf als ondernemer ook gunnen. Dit zorgt ervoor dat je dingen opnieuw in perspectief gaat zien. En het geeft je rust, overzicht en vooral ook energie om er daarna weer keihard tegenaan te gaan.

Wij gaan er samen dit jaar een topjaar van maken. Het hoeft voor jou geen jaar te zijn met (te) weinig opdrachten of (te) lage inkomsten thuis te komen. Het hoeft geen jaar te worden waarin je moet leuren met jouw bedrijf en/of dienstverlening om de omzet te genereren. Dit jaar ga jij strategisch en vooral bewust om met het werven van nieuwe klanten, opdrachten en zakelijke relaties. En we gaan het samen doen!

Tot snel, Sandra!
http://www.drentsediepte.nl/taco-trainingsinstituut-is-the-place-to-be-vanaf-februari-2017-

nieuwe klanten?nieuwe klanten?

Nieuwe klanten?

Wat zou het voor jou kunnen betekenen wanneer je gemakkelijk nieuwe klanten zou kunnen werven?

Acquisitie blijft voor veel ondernemers een vervelende taak. Ik vind mezelf geen blogger, maar heb het bloggen wel omarmd als een manier om ondernemers te helpen meer zin te krijgen in acquisitie. Het is iets wat toch echt moet gebeuren, wil je aan nieuwe klanten komen en meer omzet genereren. Acquisitie is er in verschillende vormen, soorten en maten en het geode nieuws is, jij doet er waarschijnlijk vaker aan dan je zal denken.

Ik doe niet aan acquisitie, heb dat niet nodig. Mijn klanten vinden mij vanzelf wel.
Super! Dat heb je fantastisch voor elkaar. Ik begrijp dat je geen website hebt en dat je echt nóóít over jouw bedrijf praat? Oh, je hebt toch een website, je hebt zelfs sociale media accounts en natuurlijk praat jij wel eens over jouw bedrijf. Je bent ten slotte een ondernemer met passie. Je bent vast en zeker trots op wat je doet en daar vertel je dan graag over. En terecht, dat zou iedere ondernemer vaker mogen doen, maar wel op het juiste moment en de juiste plaats.

Het geheim is
Het is meteen het geheim van een succesvolle acquisitie strategie. Goed weten waar en wanneer je over jezelf kan praten. Je zult ongetwijfeld wel eens gehoord hebben van een 'elevator pitch' of een 'pitch'. Een korte tekst die je altijd paraat hebt, zodat je in korte tijd anderen kan vertellen wat jij doet. Wat mij betreft, vergeet je die. Waarom? Ik wil je graag uitnodigen om een van de diverse blogs te lezen, die ik daarover geschreven heb. Het komt er in het kort op neer dat een ander het helemaal niet interessant vindt om te weten wat jij doet.

Het succes daarvan
Dat is gelijk het tweede item wat jou tot een succesvolle acquisitie strategie gaat brengen. Jij bent ongelooflijk trots op wat jij doet en dat is geweldig, maar de ander vind het pas interessant op het moment dat hij of zij jou ook nodig heeft. Jij gaat tenslotte niet naar de tandarts als je niet per se hoeft te zijn.  Dit blog staat vol met artikelen, interviews, gastblogs en trainingen om jou te leren hoe jij succesvol nieuwe klanten kan gaan werven. Daar staat ongetwijfeld een blog tussen die jou verder kan helpen, maar mocht dit nu niet zo zijn, voel je dan vrij om de vraag rechtstreeks aan mij te stellen. Het kan telefonisch, per e-mail of via het contactformulier.
Ik wens je veel leesplezier en ik hoop dat we elkaar snel een keer rechtstreeks spreken!

Tot snel, Sandra!

Artikelen:
http://www.dezaak.nl/113/6-tips-voor-succesvolle-acquisitie.htm
https://www.managementsite.nl/kennisbank/acquisitie
https://www.ikgastarten.nl/marketing-en-verkoop/klanten-en-acquisitie/de-6-geheimen-van-een-goede-cold-calling-strategie

Meer halen uit after sales?Meer halen uit after sales?

Meer halen uit after sales?

De volgende 6 kosteloze tips kun je snel en eenvoudig toepassen. Tips die jou helpen om door middel van after sales klanten aan jou te binden.


1. Laat klanten weten dat jij bekend bent met hun behoeften en problemen
2. Wek vertrouwen door je klanten eraan te herinneren dat jij hun expert bent.
3. Geef aandacht aan wat jouw klanten jou vertellen (of niet vertellen!)
4. Maak de service op maat voor de behoeften van jouw klant.
5. Zorg dat jouw after sales zich onderscheidt
6. Waardeer en bedank je klant

Werk altijd vanuit je kernwaarden: Persoonlijk, Flexibel, Dienstbaar, Ondersteunend

Een klant komt bij jou, omdat je een oplossing kunt bieden voor zijn problemen. Wanneer je daar flexibel op in kunt spelen, schept dat direct een basis voor vertrouwen. Wanneer je de mogelijkheid hebt om jouw dienstverlening zodanig aan te passen op de wensen van de klant, laat je zien dat je wat voor hem over hebt. Je neemt tijd en doet moeite voor jouw klant. Dit wordt over het algemeen erg gewaardeerd, omdat vele bedrijven alleen hun standaard aanbiedingen hebben.

Erg belangrijk bij after Sales is: wees oprecht in je acties

Resultaat van goede aftersales: meer aan dezelfde klant verkopen. Een ander positief effect is dat een tevreden klant voor een aangenamer klantcontact zorgt, een ambassadeur voor je wordt en zo meer klanten zal opleveren.

Meer weten over de training “hoe maak ik van mijn klant een ambassadeur?
Mail dan naar info@drentsediepte.nl

De basis van acquisitie voor zzp'ers

Sales en acquisitie: het blijven moeilijke onderwerpen voor veel ondernemers. Je hebt een waanzinnig leuk product of concept, vertelt er met veel enthousiasme over en tóch lijken de mensen er niet zo warm voor te lopen als je had verwacht. Of ze klinken wel enthousiast, maar zijn van mening dat het niet voor hen bedoeld is. Hoe krijg je mensen nu zo ver dat ze wél met jou zaken willen doen?

Een van de dingen die me vaak opvallen is dat mensen vanuit hun eigen enthousiasme vertellen. Enthousiasme is uiteraard heel erg goed, maar wanneer er bij de ander geen bekend ‘probleem’ is, dan zal jouw enthousiasme niet gauw ergens toe leiden. Mensen willen namelijk graag eerst weten welk probleem jij oplost. Daarna willen ze weten wat jou onderscheidt van de rest en pas daarna vinden ze het (misschien) interessant om te weten wat je (nog meer) doet.

De reden dat je belt
Veel ondernemers beginnen echter vaak andersom. Ze beginnen enthousiast te vertellen wat ze doen en wie ze zijn. Vervolgens vertellen ze waarom ze zoveel beter zijn dan de mogelijke concurrent of de concullega. Tot slot, vaak pas wanneer de ander er een speld tussen kan krijgen, komt er een antwoord op de vraag wáárom het voor de ander interessant kan zijn. Ik krijg regelmatig geluidsfragmenten te horen van ondernemers die aan de telefoon botweg de vraag krijgen: “Ja maar wat is nu de reden dat u belt?”

Probleem oplossen
Met regelmaat geef ik aan dat wat jij doet pas interessant is wanneer de ander denkt er wat aan te hebben. Dat betekent dat de ander een ‘probleem’ moet hebben. Ik noem het altijd een probleem, maar het hoeft natuurlijk helemaal geen probleem te zijn. Het is in ieder geval al geen probleem wanneer de ander niet weet dat iets een probleem is. Snap je het nog?

Latente behoefte
Ik heb een training mogen geven aan iemand die zich bezighoudt met het efficiënter werken met e-mail. Leuk bedrijf, leuke man en een super goede oplossing. Alleen heel veel mensen wéten niet dat ze efficiënter zouden willen werken met hun e-mail. Ze weten niet welke mogelijkheden er zijn en ze weten al helemaal niet wat de voordelen ervan kunnen zijn. Dit betekent dat jij als expert eerst een ‘latente behoefte’ moet blootleggen. Je moet een vraag creëren die er wel is, maar waar de ander zich nog niet van bewust is.

Verbetermogelijkheden
Je doet dit niet door de vertellen wat jij allemaal zo leuk en goed kunt. Je doet dit door een paar kritische open vragen te stellen. Aan de hand van de antwoorden die je krijgt kun je inschatten wat de verbetermogelijkheden zijn en dat betekent dat je een scenario kunt schetsen van hoe het óók kan zijn. Opeens heeft de ander een ‘probleem’ en jij hebt de oplossing voor dat probleem. Ze zullen dan een stuk meer geneigd zijn om naar je te luisteren.

Je hoeft niet het hele gesprek vooraf uit te schrijven, maar het is niet verkeerd om jezelf vooraf voor te bereiden en een route door het doolhof uit te stippelen. Houd er rekening mee dat de prospect compleet andere antwoorden kan geven dan dat je had verwacht en zorg ervoor dat je open en eerlijk blijft communiceren. De gesprekken worden hierdoor leuker en de resultaten beter.

Meer informatie over acquisitie? Mail dan naar info@drentsediepte.nl

Hoe kom ik aan klanten?Hoe kom ik aan klanten?

Hoe kom ik aan klanten?

Een van de vragen die een ondernemer het meest aan zichzelf stelt is: hoe kom ik aan klanten?

Er zijn diverse manieren om aan klanten te komen.

1. Netwerkbijeenkomsten, daarna 1-op-1 afspraak
2. Sociale media
3. Live afspraken
4. Doorverwijzing
5. Iemand die je kent
6. Acquisitie
7. Via via, Praten met mensen in je “warme netwerk”
8. Mond tot mond

Maar hoe doe je dat dan precies?
Ik ga regelmatig naar netwerkbijeenkomsten en kies op gevoel een paar mensen uit, waarmee ik graag in contact zou komen. Met deze mensen knoop ik een algemeen praatje aan en voel of het klikt. Ik vraag dan wat die persoon precies doet, omdat ik soms in een pitch al kort heb gehoord wat hij of zij doet. Ik toon écht interesse in deze persoon en zijn/ haar verhaal. Luisteren is hier het “toverwoord”. Vele mensen praten graag, maar nemen vervolgens niet de moeite of tijd om naar de gesprekspartner te luisteren.
Wanneer je een paar mensen spreekt op deze manier, kun je makkelijk 1-op-1 afspraken maken en daar dan eventueel opdrachten uithalen of elkaar helpen omdat je in elkaars netwerk mag “rondsnuffelen”.

Daarnaast is het natuurlijk van belang om goed zichtbaar te zijn op sociale media. Die zijn in deze tijd niet meer weg te denken. De do’s en dont’s van sociale media zijn van belang voor een juiste uitstraling en het aantrekken van de juiste doelgroep. Ik heb hier zelf een expert voor ingehuurd. Een van mijn favoriete uitspraken is: “iedereen doet waar hij/zij goed in is”. Als we dat meer zouden doen en expertise verbinden, dan hebben we volgens mij allemaal een goed inkomen en belangrijker… zijn we allemaal gelukkiger dan dat we ons bezig houden met allemaal randverschijnselen.
Ik draag hieraan mijn steentje bij.

Meer informatie over het vinden van klanten?
Meld je aan voor een gratis skype sessie via info@drentsediepte.nl.